Hyunkook Shin
ARTIST INFO
Eagerness of the artist to take a move is a sort of contemplation for him and a source of energy.
- Excerpt from Artist Note
Looking into them closely, we can see that he aims at pure non-objective paintings that produce beauty's self as the system of both form and meaning of tableau, which is drawn up with the composition of almost 'structural' light and colors, hiding the real figure of mountains as much as possible. Of course, this is not that new in the stream of modern paintings; however, but it is very meaningful in terms of the last choice in the finishing stage of the senior painter, Shin Hyeon Guk who has continuously tried self-renewal going to and from between abstraction & reality, and non-conception & conception for his entire life. After all, he returned to a structuralist of light and colors through every kind of Pilgrim's Progress. This could mean returning from the starting point to the starting point again, that is to say, completing a big circle that the starting point becomes the arriving point.
- Excerpt from Lee, Ga Rim's Critique
This way, Shin Hyeon Guk has nearly lived in seclusion and has only painted for over 30 years since he entered Mt. Gyeryong. He draws sometimes with strong colors and other times just like digging up the buried trace of mountains, mutually circulating the traces of big and small touch that realistically spread out. In other words, this circulation can be his emotional expression coming out of his heart and his song of life towards mountains. It goes without saying that thoroughness and freedom coexist here. This is certain absolute vitality reached by facing up to the nature & inherent bitterness of mountains and by corresponding to them without falseness. That is, this vitality as the essence of mountains and nature is the true nature and life of Mt. Gyeryong disclosed in the painter's contemplation; furthermore, it is the beauty of life and the pureness of mountains that only he could accomplish.
- Excerpt from Jang, Jun Seok's Critique
절실함을 갖고 움직이는 노력은 작가 나름의 명상이며, 에너지의 원천이다.
- 작가노트 중 발췌
면밀히 살펴보면, 산의 사실적 형상성을 가능한 한 감추고 거의 ‘구조주의적인’ 빛과 색채의 구도로 짜여진 타블로(tableau), 다시 말해서 타블로의 형식체계와 의미체계 그 자체로서 미(美 beauté)를 산출해 내는 순수 비구상 회화를 지향하고 있음을 알 수 있다. 물론 이것은 현대 회화의 흐름에서 그렇게 새로운 것은 아니다. 그러나 평생 동안 추상과 사실, 비구상과 구상 사이를 왕복하면서 끊임없이 자기갱신을 시도해 온 원로화가 신현국의 마무리 단계에서의 최종적 선택이라는 점에서 의미심중하다. 결국 신현국은 온갖 천로역정을 거쳐 빛과 색채의 구조주의자로 귀환한 것이다. 이는 원점에서 다시 원점으로 되돌아온 것, 즉 출발점이 도착점이 되는 하나의 커다란 원환(圓環)을 완결하려는 것으로 볼 수 있다.
-이가림 평론 중 발췌
신현국은 계룡산에 들어와서 삼십여 년 넘게 은둔하다시피 그림만을 그리고 있다. 때로는 강렬한 색감으로, 때로는 묻혀있는 산의 흔적을 파헤치듯, 적나라하게 펼쳐지는 크고 작은 터치의 흔적들을 서로 순환시켜가며 말이다. 이 순환은 곧 그의 심장에서 드러나는 감성의 표출이자 산을 향한 생명의 노래라 할 수 있다. 여기에 철저함과 자유로움이 공존함은 물론이다. 이는 산의 본성 및 내재된 산의 응어리를 직시하고, 그것과 거짓 없이 함께 조응하면서 이루어지는 어떤 절대적인 기운이다. 이 기운은 곧 산과 자연의 본질로서, 작가의 관조 속에서 드러나는 계룡산의 실체이자 생명이라 하겠다. 이는 더 나아가 그만이 이룩해낸 생명의 아름다움이자 산의 순수함이다.
-장준석 평론 중 발췌
산의 울림 Echo of Mountain 2010 Acrylic on canvas 162.2x130.3cm
산의 울림 Echo of Mountain 2010 Acrylic on Canvas 53x65.1cm
꽃 Flower 2013 Acrylic on Canvas 60.6x72.7cm
적송 Red Pine Tree 2018 Oil on Canvas 40.9x31.8cm
적송 Red Pine Tree 2018 Oil on Canvas 45.5x37.9cm
적송 Red Pine Tree 2009 Oil on Canvas 45.5x53cm
설경 Snow Scene 2009 Acrylic on Canvas 100.0x80.3cm
산의 울림 Echo of Mountain 2020 Acrylic on Canvas 100.0x80.3cm
산의 울림 Echo of Mountain 2010 Acrylic on Canvas 162.2X130.3cm
산의 울림 Echo of Mountain 2015 Acrylic on Canvas 91x116.7cm
산의 울림 Echo of Mountain 2016 Arcylic on Canvas 162x390.9cm
자연의 울림 Echo of Nature 2020 Acrylic on Canvas 100.0X80.3